top of page
חיפוש

קרם קוקוס, חלב קוקוס ומה שבינהם



קוקוס דומה לכוסברה- או שאוהבים או שלא.

בעיני זה אחד מחומרי הגלם המופלאים שיש ואוהבת אותו על כל צורותיו.

הידעתם, שמלבד שבבי קוקוס, שמן קוקוס, חלב וקרם קוקוס, יש עוד מגוון חומרי גלם?

כמו חמאת קוקוס, סוכר קוקוס המופלא וקמח קוקוס- נהדר בקינוחים.


אז מכיוון שיש הרבה בלבול סביב חומרי הגלם האלו ולמה משמש כל אחד, החלטתי לעשות סדר.


הקוקוס הוא עץ ממשפחת הדקליים, ומבחינה בוטנית הוא נחשב בכלל לפרי ולא לאגוז. הוא גדל באיזורים טרופיים ובכל מקום שגדל השתלב נהדר בקולינרייה המקומית. החל מתבשילים, מרקים, מוקפצים, קינוחים ואלכוהול.


הצורה הכי נפוצה שאנחנו מכירים את הקוקוס היא השבבי קוקוס- אותם פרורים בצבע לבן- שמנת שמוסיפים בעיקר לקינוחים. חשוב לדעת שהצבע הטבעי של הפתיתים בכלל לא לבן אלא יותר לכיוון הצהוב והשמנת, ואם אנחנו רואים צבע עז, בדר"כ כי פתיתי הקוקוס עברו עיבוד, הלבנה, ו"ניקוי".

שבבי הקוקוס הם בעצם "בשר" הקוקוס שגורד ויובש ונמכר בצורה של פתיתים קטנים, או שבבים גדולים יותר.

קבלו מתכון מושלם לכדורי גזר קוקוס מפתיעים


שמן קוקוס- מופק בתהליך של כבישה קרה מהחלק הלבן של אגוזי קוקוס טריים, ללא חימום, זיכוך או תהליכים כימיים. לשמן איכותיות תזונתיות וקוסמטיות רבות והוא אנטי פטריתי, אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי, עוזר במצבי יובש, אדמומיות וגירודים ומעולה למריחה על הגוף והשיער.

טמפרטורת העישון (הטמפ’ שבה השמן מתחיל להישרף והופך להיות מזיק) גבוהה יחסית ולכן מעולה לשימוש בבישול, אפייה ואפילו טיגון. הוא קל לעיכול, לא מכיל כולסטרול והעובדה שהוא מתמצק בטמפרטורות נמוכות ונוזלי בגבוהות נותנת לו את היתרון של שימוש באפייה והחלפת חמאה בקינוחים.

על 100 גרם חמאה, יש להשתמש ב 70 גרם שמן קוקוס בכבישה קרה, במרקם רך- חמאתי.

לשמן הקוקוס טעם דומיננטי ולכן צריך לאהוב את הטעם כשמשתמשים בו. מכיוון שהוא לא מתחמצן הטעם לא ישתנה בבישול ואפייה וישאיר נוכחות.


בואו נדבר רגע על סוכר הפלאים- סוכר קוקוס. זהו סוכר שמופק מהצוף של פרחי הקוקוס. הצוף מבושל בטמפ’ נמוכה ומיובש עד שהופך לגרגרים זהובים רכים ועדינים. יש לו טעם עמוק, מזכיר טעמי קרמל ואגוזים, ואפילו מעט קפה.

יש לו יתרונות אדירים וחסרון אחד בולט- המחיר.

הוא עשיר במינרלים רבים ויטמיני B וסיביים תזונתיים.

היתרון העיקרי שהוא פחות מעובד מסוכרים אחרים והאינדקס הגליקמי שלו נמוך יחסית לסוכר לבן (מדד המלמד עד כמה אכילתו של מזון מסוים משפיע על עליית רמת הסוכר בדם)

(אינדקס גליקמי של סוכר קוקוס הוא 33-35)

אבל חשוב לזכור שהוא כמו כל סוכר אחר מבחינה קלורית ובכלל עדיף לא להרבות בצריכה שלו.

קבלו מתכון לפנקיק אפוי בתנור ובכלל אפשר להחליף באותה כמות כל מתכון עם סוכר רגיל. חשוב רק לדעת שהוא פחות מתוק מסוכר רגיל, אבל בעיני תמיד עדיף לשים פחות, ומקסימום להוסיף עוד.


קרם קוקוס, חלב קוקוס, נוזל ומי קוקוס- איך מבדילים בינהם?

מי הקוקוס הם הנוזל השקוף שנמצא בתוך אגוז הקוקוס הירוק הצעיר. הם מכילים 94% מים, 6% הנותרים הם מגוון מינרלים ווויטמינים, הם דלים בקלוריות, מרווים ביותר, מועילים במצבי התייבשות ואובדן נוזלים ובעיקר עם טעם עדין ומתאימים בצורה מושלמת לשייקים.

ההבדלים בין הנוזל, חלב וקרם הם באחוזי השומן. חשוב לדעת כי בישראל אסור לקרוא למשקה שהוא צמחי חלב ולכן חלב קוקוס הוא בעצם נוזל או משקה קוקוס.

קרם קוקוס הוא מעל 22% שומן ופחות זה בעצם "החלב".

ניתן למצוא היום בשוק מגוון רחב של משקאות קוקוס: 5%, 10-11%, 17-18%, 22%

את חלב הקוקוס וקרם הקוקוס מכינים מבשר הקוקוס המצוי מתחת לקליפה החומה. את הבשר הלבן קוצצים ומשרים במים רותחים, טוחנים ומסננים דרך בד חיתול דק. בסינון הראשון יתקבל נוזל לבן וחלק וזהו קרם הקוקוס, נוזל סמיך יחסית עם אחוזי שומן גבוהים. לנוזל שנותר בבד החיתול מוסיפים מים רותחים ועושים שוב את אותה פעולה. מה שיתקבל עכשיו יהיה חלב הקוקוס, שהוא דליל יותר ואחוזי השומן שבו נמוכים מהקרם.

אני אוהבת להשתמש בקרם הקוקוס לקינוחים, קצפות ותבשילים שרוצים שיצאו מאד קרמים ועשירים ובחלב הקוקוס למרקים, מוקפצים ותבשילים יותר קלילים.


אחד המיוחדים והפחות מוכרים הוא הקמח קוקוס- הוא מיוצר על ידי טחינת קוקוס מיובש לאבקה דקה, ומופק בדרך כלל מבשר הקוקוס שנשאר לאחר ייצור חלב קוקוס. יש בו מעט פחממות ותכולת סיבים תזונתיים וחלבון גבוה. ניתן להשתמש בו במגוון מתכונים אך בדר"כ מומלץ לשלב איתו קמחים נוספים כי הוא דחוס מאד.

קמח הקוקוס סופח נוזלים ולכן כאשר מוסיפים ממנו לקציצות או פשטידות לא להוסיף כמות גדולה, או להוסיף יותר נוזלים. בנוסף כדאי לתת לתערובת לנוח מעט לפני אפיה כדי לספוח את הנוזלים ולקבל מאכל נימוח.


2,350 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page